W dniach 21-27.04.2024 brałam udział w mobilności job shadowing w ramach programu Erasmus+. Szkołą goszczącą była placówka Escola Secundaria Jeronimo Emiliano de Andrade w Portugalii, na wyspie Terceira na Azorach, w miejscowości Angra de Heroismo.
Szkoła ta jest bardzo aktywna na arenie międzynarodowej, uczestniczy w wielu projektach Erasmusa od wielu lat. Podczas mojego pobytu odbywał się w niej ,,tydzień Erasmusa”. Przyjechały grupy uczniów i nauczycieli z Włoch, Hiszpanii, Niemiec i Polski oraz nauczycielka języka angielskiego z Ibizy, która wraz ze mną realizowała job shadowing. W związku z wizytą międzynarodowych gości tydzień obfitował w wiele wspólnych aktywności i atrakcji. Byliśmy goszczeni przez burmistrza miasta w Ratuszu miejskim, gdzie udzielił nam lekcji historii i geografii. Wspólnie poznawaliśmy najważniejsze i najpiękniejsze miejsca na wyspie, a także uczestniczyliśmy w obchodach portugalskiego święta państwowego- pięćdziesięciolecia bezkrwawej rewolucji portugalskiej. Każda z zagranicznych grup malowała logo swojej szkoły na ścianie budynku.
W ramach mobilności job shadowing miałam okazję uczestniczyć w różnych zajęciach, takich jak lekcja j. angielskiego, geografii, informatyki, matematyki oraz fizyki w klasach z różnych roczników. Moim celem była obserwacja wykorzystania narzędzi ICT podczas lekcji.
Na każdej z obserwowanych przeze mnie lekcji nauczyciele korzystali z tablic interaktywnych umieszczonych w salach lekcyjnych. Szkoła posiada bazę podręczników w wersji mobilnej, każdy nauczyciel na początku zajęć loguje się do szkolnej bazy i korzysta ze swojego podręcznika oraz jego obudowy interaktywnej. Uczniowie korzystają z wersji papierowych. Jednak podczas lekcji matematyki uczniowie nie mieli podręczników, tylko laptopy, wypożyczone ze szkoły na cały rok szkolny. Okazało się, że tak jest na wszystkich lekcjach w kilku wybranych rocznikach.
Podczas lekcji geografii klasa omawiała temat rzek. Nauczycielka korzystała z programu Google Earth, który umożliwiał interaktywne podejście do omawianej kwestii. Podczas lekcji języka angielskiego główny nacisk położony był na mówienie, tematem były różne gatunki muzyczne. Uczniowie mogli korzystać z aplikacji Spotify we własnych telefonach. Podczas lekcji informatyki uczniowie pracowali w grupach w programie Avatar Maker. Ich zadaniem było stworzenie Awatara, który zmienia mimikę twarzy. Podczas lekcji fizyki klasa omawiała zrealizowany wcześniej projekt, który był jednocześnie wyświetlany podczas zajęć w formie filmu.
Po ukończeniu mobilności otrzymałam certyfikat. Udział w job shadowing polecam każdemu nauczycielowi! To cenne doświadczenie pozwalające poszerzać horyzonty, nabywać nowe doświadczenia, czerpać inspirację z cudzej wiedzy i cudzych pomysłów dzięki ,,podglądaniu’’ codziennej pracy nauczycieli w innym kraju.
Agnieszka Ochinowska